Lähtökohdat:
Toimiva kokonaisuus
Käyttäjäkeskeinen suunnittelu
-> työergonomia
Tarpeeksi korkea, mahdollisuus työskennellä seisten
Tarpeeksi tilaa esim. neuvoa ja opastaa asiakkaita (tilaa avata kartta)
Lähtökohdat:
”Pohdin tilasuunnitelmaa ja sen toimivuutta kokonaisuutena. Halusin luoda pyöräkeskukseen palvelupisteen avulla järkeviä kulkuyhteyksiä, sekä jäsentää tilan rakentumista.
Toinen keskeinen lähtökohta oli säilyttää sisustussuunnitelmassa toteutuva rentous ja rouhea meininki, jota pidän sopivana kyseiseen kohteeseen.”
Lähtökohdat:
Moderni, ympäristöönsä sopiva tiski
Arkkitehtuurinen muoto
“Leijuva” tiski
Lähtökohdat:
”Lähtökohtana oli tuottaa muodoiltaan mahdollisimman yksinkertainen funktionaalinen tuote, joka palvelee parhaansa mukaan sen jokaista käyttäjää (asiakas, työntekijä). Tavoitteena oli luoda helposti eri tilioihin sopivaksi ja muotoiseksi muokattavissa olevat konseptiin sopivat tasot. Tärkein asia suunnittelussa oli tuottaa mahdollisimman esteettinen ja funktionaalinen sekä laadukas kaluste.”
Lähtökohdat:
Materiaali pyörän kumirengas
Muoto orgaaninen
Lähtökohtana satula
Lähtökohdat:
Valitsin tilakonseptiksi pyöräilykeskuksen, johon pyöräilyneuvonnan lisäksi oli integroitu kahvilatoimintaa. Lähdin suunnittelemaan kahvilatoiminnan konseptia ja perusajatusta. Tila on suuri ja koin juuri tämän konseptin toimivaksi juuri sen tarpeellisuuden vuoksi. Infopalvelun lisäksi tilaa jää reilusti myös muulle toiminnalle.
Lähtökohdat:
Pyöräkeskukseen suunnitellaan kaluste, joka toimii niin infopisteenä, varaosa-myyntitiskinä kuin säilytyspaikkana toimistotarvikkeille.Tavoitteena on oivaltaa ja suunnitella muotoilullisesti kiinnostava kaluste, joka olisi tyyliltään ja materiaaleiltaan rouhea ja sopisi niin Malmille, kuin muihinkin pyöräkeskuksiin.
Lähtökohdat:
”Suunnitteluni suuntaa rajasivat muutamat tekijät, kuten se, että samaan tiskiin tuli mahduttaa myymälä, info, sekä vuokraamo. Se toimisi arviolta kahden ihmisen työpisteenä, siihen pitäisi sisällyttää elektroniikkaa, kassa, säilytystilaa sekä jonkinlainen esillepanotila myytäville tuotteille. Aluksi rupesin suunnittelemaan enemmän myymäläpuolta, ja keskityin esimerkiksi siihen, miten pyörän vararenkaat yms. isommat tarvikkeet saadaan esille. Lopulta päätin kuitenkin keskittyä itse palvelutiski-kalusteen suunnitteluun. Pyöräkeskuksen sijainti Malmilla vaikutti suunnitteluun. Kalusteen tulisi olla tarpeeksi urbaani ja rento, jotta se sopii ympäristöönsä ja käyttäjille.”
Lähtökohdat:
Tavoitteeni on perehtyä kalustesuunnittelun työprosessiin kokonaisuudessaan ja suunnitella käytännössä toimiva palvelutiski.
Lähtökohdat:
”My design has the main function to be practical and fast to use. The consumer will have at your disposal a wide choice of products and always a person to get behind the counter. The service is done by request and receive applications and products at the end of the counter we proceed to the payment.”
Kalustekonseptit on suunniteltu osana Helsingin innovaatiorahaston rahoittamaa Liikkuvan arjen design – Pyöräkeskuksesta 2.0 pyöräilykaupunkiin -projektia (2013-2016).