LAD-vuosien aikana on kehitelty ideoita yhden jos toisenkin kaupunkitilaan ja pyöräilyyn liittyvän ongelmakohdan ratkaisemiseksi – nyt alkavassa LADin helmet sarjassa esittelemme näitä. Ensimmäiseksi tartumme jo paljon keskustelua herättäneisiin Makasiiniraunioihin sekä Kansalaistorin ja päärautatieaseman pyöräilypalveluihin.
Kansalaistorin makasiinirauniot ovat kirvoittaneet kesän kuluessa paljon keskustelua. Heinäkuun lopulla Helsingin sanomat uutisoi kaupungin selvittävän niiden purkamista ja järjesti sen jälkeen äänestyksen kaupunkilaisten suosikeista uusiksi käyttötarkoituksiksi. Yksi käyttötarkoitus on kuitenkin jäänyt vielä vaille huomiota: makasiineista saisi mainion pyöräkeskuksen baanan varteen ja Helsingin paraatipaikalle!
Makasiinien tiiliseinät ovat vuonna 2006 rakennuksen tuhonneen tulipalon ja ajan myötä rapistuneet, eikä niitä voi käyttää kantavina rakenteina. Itseasiassa ne eivät enää edes pysy pystyssä omin voimin. Tämä ei kuitenkaan estä seinien hyödyntämistä – Elina Niemen, Aleksandr Pylsyn, Tomas Peltolan ja Aaro Kurkelan ehdotuksessa raunioiden sisäpuolelle rakennettaisiin lasista, teräksestä ja puusta uudisrakennus, johon tiilimuuri voitaisiin tukea säilyttäen kuitenkin sen ilme ja historiallinen merkitys.
Sijainti baanan varressa, tulevan pääkirjaston ja rautatieaseman lähellä olisi loistava pyöräkeskuspalvelulle. Narinkkatorilla nyt jo muutaman vuoden palvellut pyöräkeskus on pidetty, mutta sen pienet tilat ja etäisyys pyöräväylistä rajoittavat palvelun laajentamista ja asiakasmäärän kasvattamista. Uudisrakennuksessa olisi tilaa entistä laajemmalle palvelutarjonnalle. Pyöräkeskukselle voisi pyörän huoltotilojen, pyöräpysäköinnin ja -neuvonnan ohella sijoittaa mm. suihkutilat ja säilytyslokerot työmatkalaisille. Voisipa tiloihin yhdistää muitakin makasiineille toivottuja palveluja, kuten kahvilan tai vaikkapa saunan. Pyöräkeskus tukisi osaltaan loistavasti myös Musiikkitalon, Kiasman ja pääkirjaston väliin jäävän tapahtuma-aukion toimintaa.
Toinen lähialuetta vaivannut pitkäaikainen ongelma on päärautatieaseman pyöräpysäköinnin järjestäminen. Alue kaipaa turvallista ja säältä suojassa olevaa pyöräparkkia. Pyöräpysäköintiä voitaisiin hyvin sisällyttää makasiinipyöräkeskussuunnitelmaan, jossa se palvelisi hyvin Kansalaistorin tapahtumien tarpeita. Liityntäpysäköintiin ehkä vielä toimivampi ratkaisu olisi ottaa osa Elielinaukion alaisesta autoparkista pyörien käyttöön. Ratkaisun toteuttaminen vaatisi uuden ajorampin toteuttamisen, mutta sen jälkeen pyörä- ja autopaikkojen lukumäärää olisi suhteellisen helppoa muuntaa tarpeen mukaan – esim. 50 autopaikasta luopumalla saa tilaa 600 pyörälle. Helsingissä ei vielä ole yhtään pyörien ns. volyymiparkkia, vaikka tarve tällaiselle lähivuosina varmasti lisääntyy. Esim. matkakortilla toimivat pyöräkaapit tai -telineet mahdollistaisivat myös käytön seurannan ja telineisiin unohdetut pyörät voitaisiin tarvittaessa tunnistaa ja siirtää pois sovitun määräajan kuluttua.
Makasiinipyöräkeskussuunnitelma
Elielin pyöräparkkisuunnitelma
Muotoilun opiskelijat ovat ideoineet ja konseptoineet ratkaisuja, joilla Helsingistä saadaan parempi paikka asua, olla ja pyöräillä. Liikkuvan arjen design on Metropolia Ammattikorkeakoulun ja Helsingin kaupungin yhteistyöalusta uuden muotoilijapolven tutustuttamiseksi kaupunkitilan suunnittelun erityispiirteisiin ja toisaalta pyöräilyn edistämisohjelman tavoitteiden toteuttamiseksi käytännössä.
Kategoriat
Lähetä kommentti