Image
Top
Menu
helmikuu 2, 2016

Lisäisikö asemanseutujen kehittäminen lyhyiden pyörämatkojen houkuttelevuutta?

Iso osa asuu vartin pyöräilymatkan päässä juna- tai metroasemalta, kirjoittaa Metro-lehti 28.1. Artikkelin taustalla on HSY:n tiedote, jossa julkistetaan tuoretta informaatiota kävely- ja pyöräilyreiteistä lähimmälle juna- tai metroasemalle. Tiedon on tuottanut Elinvoimaa asemanseudulle -projekti, jonka tavoitteena on saada ihmiset entistä useammin yhdistämään pyöräily tai kävely joukkoliikenteeseen – liikkumisen muodoista kun kaikkien vähiten kasvihuonekaasupäästöjä tuottaa kävelyn tai pyöräilyn yhdistäminen juna- tai metrokyytiin. Projektipäällikkö Pia Tynyksen mukaan kartoituksen kautta on luotu tietopohjaa, jonka perusteella on mahdollista tehdä päätöksiä asemanseutujen kehittämisestä. Pyöräilyfasiliteettien muovaaminen uusiksi onkin jo mietinnässä: Metro-lehteä mukaillen nämä voisivat tarkoittaa vaikka turvallisempaa pyöräparkkia tai parempia väyliä asemille.

P-Haagan aseman pyoraparkki

Olisiko tällaisesta asemanseudun kehittämisestä jo esimerkkiä tai pilottia? Yhdenlainen ehdotus aseman muuttamisesta pyöräilijäystävällisemmäksi on toteutettu Metropolia Ammattikorkeakoulun innovaatioprojektina. Siinä Metropolian muotoilun opiskelijat Iiris Uusi-Kilponen, Marianna Salminen ja Stella Haponen ryhtyivät kehittämään Pohjois-Haagan asemalle kunnollisia pyöräilypalveluita ja yleistä kasvojenkohotusta. Työn tilaajana oli Helsingin Lähiöprojekti.

Alussa opiskelijat tekivät Facebook-käyttäjäkyselyn, jossa mm. tiedusteltiin aseman käyttäjien mielipiteitä Pohjois-Haagan nykytilasta. ”Kaamea asema-alue”, ”Kaikuu”, ”Ruma ja synkkä”, kuuluivat kommentit. Myös tekijät itse löysivät paljon parannettavaa: päiväsaikaan tila oli epämiellyttävä, iloton ja varjoisa ja toimi lähinnä läpikulkupaikkana. Yöaikaan epämiellyttävyys lisääntyi entisestään, ja asema koettiin synkkänä, pimeänä ja pelottavana paikkana, jossa ihmisiä ei juuri näkynyt.

Seinämaalaus ja liukuportaat P-Haagan asemalle

Enemmän valoa. Musiikkia ja linnunlaulua. Seinämaalauksia. Penkkejä. Värejä, taidetta, suihkulähteitä, kasveja. Leipomo, kukkakauppa, kioski. Näitä asukkaat puolestaan toivoivat alueelle. Myös opiskelijoiden lopullisessa konseptissa liiketilat ja seinämaalaukset olivat esillä viihtyvyyden parantamisessa. Lisäksi ehdotettiin muassa asemarakennuksen nykyaikaistamista, alikulkusiltojen selkeyttämistä pyörätien tarpeisiin, kameravalvontaa, liukuportaita, lukollisia säilytyskaappeja ja toimintapuistoa. Erityisesti pyöräilijää parantavia uudistuksia olisivat uudet, selkeät pyöräilyväylät sekä tilavat pyöräparkit, joiden tilalta osa autojen pysäköintitilasta saisi väistyä. Junan ja polkemisen yhdistävät pyöräilijät hyötyisivät välillisesti myös lukittavista säilytyskaapeista sekä kameravalvonnasta, sillä kaikkea pyöräilyyn tarvittavaa ei tarvitse aina raahata töihin asti, ja turvallisen oloinen asema madaltaisi kynnystä jättää pyörä sinne työpäivän ajaksi.


Lisää Pohjois-Haagan aseman pyöräilypalvelut -innovaatioprojektista

Blogin kuvituksena on käytetty opiskelijoiden innovaatioprojektiaan varten tekemiä visualuisointeja.
Valokuva pyöräilijästä: Markku Lempinen.

Submit a Comment